• EQUALIZER MAGAZINE

"DEN POLITISKA HÄXANS PÅNYTTFÖDELSE"

Skribent: Evelina Bravo



Varför har så många unga kvinnor börjat intressera sig för häxkraft? Vad händer när kvinnor samlas i ett systerskap i form av en cirkel?


Tonårstjejer sitter i en cirkel omringade av tända ljus med blickarna nedåt. Orden i en besvärjelse spottas ur deras munnar med fullt fokus och kraften riktigt lyser runt omkring dem. De snabbt flashande bilderna av tarotkort, tända ljus, och annat som drar minnet till häxkonster drabbar en och trollbinder en totalt. Så börjar den banbrytande filmen The Craft från 1996. Filmen var ​revolutionerande ​för utstötta tjejer världen över. The Craft fokuserar på

fyra skoltjejers experimentation med magi, där häxkraften för de samman i systerskapet. Skillnader i ras och klass uttrycks också i relation till kvinnoideal och utseende. The Craft satte häxor på kartan och var grunden för en film- och serietrend där häxor var coola, kraftfulla tjejer som stod upp för sig själva, med efterföljare som Förhäxad och Sabrina, tonårshäxan. Idag hittar du GIF:ar från den ikoniska filmen på var och varannan gothtjejs Tumblr-blogg.


Det råder inga tvivel om att en magisk estetik lagt sitt skimrande täcke över populärkulturen de senaste åren, delvis som en del av den 90-talsrevival som tiotalet bjudit på. Kedjor som Forever 21 och H&M säljer klädesplagg med ockulta motiv och texter som ”With my witches”, Urban Outfitters säljer böcker med trolldomar och var och varannan person på stan bär ett halsband med ett pentagram. Men trenden handlar inte bara om snygga attribut. Det tycks ha skett ett uppsving i intresse för new age-sysslor som astrologi, ritualer och att söka sig till naturen. De flesta intresserade är unga kvinnor.


Varför söker sig kvinnor till häxkrafter och mysticism? Först och främst verkar det ha en grund i sekulariseringen. Kristendomens minskade förtroende för unga i västvärlden har lett till att många sökt sig till andra livsåskådningar. ​Utövandet av häxkonster kan dessutom kopplas till feminismens senaste uppsving, den motsägelsefulla rådande kapitalismen och det världspolitiska läget. När man ser mörkt på världen söker man sig inte sällan till något

djupt inom sig, till mystik eller till naturen. Därför är det ingen chock att många som vänder sig till häxkonster och mysticism ofta är politiskt medvetna feminister. Någon som håller med om det är Ebba Bjelkholm, som också går under namnet Tarot Gäri. Ebba jobbar som pr-konsult och identifierar sig som häxa. En stor del av hennes utövande handlar om tarot,

och hon tar även emot klienter för läsningar och lär andra att själva använda tarotkort.


- Jag tror att många känner en tomhet i vår tid av materialism och status-stress. Våra själar är utsvultna och många söker något annat, en inre mening och en återgång till att leva mer i samklang med naturen och dess magi vilket häxkonsten representerar.


2017 skapades Facebooksidan “Mass Spell to Bind Donald Trump Feb. 24th.” På sidan med över 4000 likes bestämde sig tusentals häxor världen över för att gå samman och kasta en besvärjelse över den nyvalda amerikanska presidenten för att visa sitt motstånd. Ritualen innefattade bland annat ett osmickrande fotografi av Trump, en nål, ett vitt ljus och en skål med sand och uppmärksammades i sociala medier av sångerskan Lana del Rey. Detta var

inte för att skada Trump, utan syftet sades vara att hindra honom från att orsaka skada.


Den politiska häxan är inte ny. ​1968 grundades gruppen Women's International Terrorist Conspiracy from Hell (W.I.T.C.H.). Grundarna var socialister och feminister - och anhängare av wicca. W.I.T.C.H. förhäxade bland annat skönhetstävlingar och Playboyklubben, men deras mest uppmärksammade besvärjelse kastades över Wall Street genom en marsch

genom distriktet. Gruppen gick klädda i klassiska, toppiga häxhattar och långa, mörka kåpor. Dagen efter sjönk börsen med tretton punkter.

- Vi är trötta på samhället, de som styr världen gör ett dåligt jobb och vi söker oss till den spirituella rebellen, säger Ebba Bjerkholm.


Bilden av häxan som en djävulsdyrkande, kvastflygande gumma lever kvar hos många och är ofta den första visionen som dyker upp i huvudet när ordet nämns. Häxorna under häxprocesserna gick emot de rådande normerna. De var ensamma kvinnor som låtit bli att gifta sig (eller, som vi förstår idag, var lesbiska), örtagummor med kunskaper och teorier om örter och natur, eller kvinnor som samlades i grupper. Det sågs som ett hot för makten. Tanken på att kvinnor skulle bryta mot maktstrukturen var otänkbar, därför utropades dessa

kvinnor till häxor.

“The figure of the witch, the embodiment of a world of female subjects that capitalism had to destroy: The heretic, the healer, the disobedient wife, the women who dared to live alone, the obeah women who poisoned the master’s food and inspired the slaves to revolt”​ - Silvia Federici

Ebba menar att häxan på många sätt är arketypen för den ursprungliga feministen.


- Jag tänker på något sätt att häxan skapats ur förtrycket och kvinnors kollektiva ilska. Jag tänker ofta på de ”kloka gummorna” som sysslade med naturmedicin och formler och levde självständigt och klarade sig utan en man genom sina häxkonster.



Ebba började intressera sig för häxor vid religionsundervisningen i grundskolan. Redan på lågstadiet irriterade hon sig på att hon inte kunde identifiera sig med kvinnorna i Bibeln.

- Jag hittade wicca genom en bok i skolbiblioteket där jag dels fann ett sätt att se på livet som passade mig och mina förebilder i häxarketypen och gudinnorna. Häxkonst, ritualer och formler, tillför glädje och mystik till livet.


En häxa är enligt Ebba en kvinna som inte anpassar sig till samhällets regler och normer, eller männens åsikter om hur en kvinna bör vara.

-En häxa förstår att allt inte är svart och vitt och vågar lära känna och älska sitt eget mörker. Hon hämtar kraft ur utanförskap och

förtryck och förvandlar det till styrka och systerskap med likasinnade. Vi får inte glömma att häxan varit en jagad och bespottad varelse genom historien. Att alliera sig med henne är ett motstånd.”


Ordet “häxa” har än idag en negativ klang i mångas öron och används inte sällan mot framgångsrika kvinnor i maktpositioner. Under det senaste amerikanska presidentvalet ställdes tidigare nämnda Donald Trump mot sin demokratiska motståndare Hillary Clinton, och sociala medier överflödade av bilder av henne iförd häxhatt, skrattandes med illgrön hudton. Hennes opponenter utnämnde henne till “The Wicked Witch of the Left”, hävdade att hon stank av svavel och njöt av bilder där hon smälte bort. De manligt kodade motsvarande orden för en magiutövande person har inte alls samma negativa konnotationer som “häxa”, som nästan uteslutande ses som ett annat ord för “kvinna”.




Att kvinnor samlas kanske är det absolut största hotet mot makten. Att efter åratal av att få höra att vi inte duger och att vi ska tävla mot varandra, slutligen kunna mötas i en cirkel, tillsammans som jämlikar verkar vara provocerande. Det råder inga tvivel om att det river upp strukturer.


- Men jag tror att det förändras. Att kvinnor mer samarbetar och relaterar till varandra i dag. Förr skulle de till varje pris vara rivaler och det var praktiskt för män: man behövde aldrig befara att tjejerna skulle gadda ihop sig.


De talande orden uttalades av Horace Engdahl i en intervju i DN 2016. Kanske stämmer det. Googlar du “kvinnor samlas” är de första tre sidorna fullspäckade av artiklar om de olika yrkesgrenarnas upprop för #metoo, en av de mest kraftfulla och förändrande kampanjerna i modern tid. En “coven” av häxor är kanske den mest tydliga och kraftfulla avbildningen av en samling kvinnor vi kan finna. Häxan är en identitet lika mycket som den är en symbol för en kvinna som går emot oskrivna lagar och lever på sina egna villkor.

"Each time women gather in circles with one another, the world heals a little more" ​- okänd

#EQUALIZERMAGAZINE

#Reportage

#Häxor

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

© 2018 WENDY FRANCIS

© 2020 SELMA KAPLANOGLU & EVELINA BRAVO