Felicia Takman om sin musik: "Det ska kännas rakt in"

Text: Louise Nylander

Bild: Jenny Forsberg

Redigering: Ellen Ekeroth


”Alla gör slut” var ett mantra Felicia Takman sa till sig själv. Nu finns albumet med samma namn ute och hon får äntligen ta sig an den svenska popscenen.


Grönt ljus lägger sig över en rökbeklädd scen. Huvuden rör sig fram och tillbaka i publikhavet, betraktande blickar söker efter något att fästa ögonen på. Ljudet av atmosfärisk synth och elgitarr i symbios hänger en kort stund i luften innan trummorna slår i gång. Baskaggen börjar pumpa i klassisk four on the floor-rytm och ur röken syns en silhuett hoppa in; en leende Felicia Takman äntrar scenen.


Ovan nämnda konsert var för en vecka sedan på Viral Festival i Umeå när Felicia äntligen fick möta sin publik. En dryg månad har gått sen hon släppte sitt debutalbum Alla gör slut. Albumet föddes ur ett uppbrott och är både självupplevt och inspirerat av den nära omgivningen.


– Jag och min bästa vän var båda nydumpade, berättar Felicia. ”Alla gör slut” var ett mantra vi gick runt och sa till varandra under en period.


Debutsingeln Ditt problem släpptes sommaren 2020 och landade bland annat i att Felicia utsågs till Framtidens artist i P3. En pandemi senare är förberedelserna inför att framträda live i full gång. Felicias första spelning ägde rum på Fåfängan i Stockholm tidigare i höst och stoppet i Umeå på Viral Festival var det första av flera kommande gigs. I december väntar Musikhjälpen och till våren spelningar i Örebro, Kalmar och Sundsvall.



Det slamras bakom disken, bland bestick och koppar. Det pyser ur kaffemaskinen och sorlet av röster som talar fyller det välbesökta caféet. Felicia sitter omringad av de färgglada väggarna och poserar till synes orädd framför kameran. Men till slut ger hon uttryck för sin oro över att folk stör sig på henne och fotografen Jenny Forsberg.


– Alla är för snälla mot oss, de borde slå oss i ansiktet, skrattar Felicia.


Du kan ångra dig i ett annat liv är en fras ur titelspåret Alla gör slut och sammanfattar den mentalitet som Felicias artisteri verkar bygga på: en lättsam, uptempo ”inte hela världen”-anda där man utan vidare dansar av sig kärleksbekymren. Felicia beskriver sin musik som upplyftande där det cyniska, ironiska har fått sätta prägel och ta stor plats i många av låtarna.


– När man är nydumpad, vad vill man stå och hoppa till på ett dansgolv? Då vill man bara skrika ”alla gör slut”, ”alla är dumma i huvudet”. Den energin kan vara så fin och glad!


Samtidigt vill hon understryka den sårbara undertonen i musiken. Hon menar att texterna är väldigt bärande och speglar också det som gör ont.


– Det ska kännas rakt in. Jag vill skriva låtar som antingen stärker en eller som säger det man själv inte kan säga.



Att skriva musik påbörjades i ung ålder då Felicia skrev dikter och tonsatte dem på gitarr. Hon introducerades tidigt för föräldrarnas favoriter som Ted Gärdestad, Bo Kaspers Orkester och U2. Tonåren präglades av andra stora namn som Håkan Hellström, Markus Krunegård och Veronica Maggio. Svensk pop blev därmed en ganska självklar genre att verka inom.


– Jag började nog på den vägen utan att veta vad jag höll på med. Det har känts som det mest naturliga, jag har alltid lyssnat på svensk musik.


De främsta idolerna råder det heller inga egentliga tvivel om.


– Kent var mina största förebilder när jag var yngre, jag lyssnade bara på dem!



Efter att ha börjat släppa musik under det gångna, stillastående kulturåret har responsen på Alla gör slut varit överväldigande och över förväntan.


– När man har sina svackor känns det som att ingen bryr sig. Och sen gör man någonting sånt här och får så mycket fin respons, vilket har varit jättekul!


Att få uppleva en festivalsommar och spela på bland annat Way Out West är något Felicia längtar efter, men den största förhoppningen inför framtiden är att ha ”tre skitiga år”.


– Jag har alltid drömt om det, att spela på en massa sunkiga ställen och bo i en buss. Det måste jag ju få göra!