• EQUALIZER MAGAZINE

"Pretty Young Thing"

Skribent: Sandra Nyander

TW: Artikeln berör övergrepp på barn


När jag var fem år såg jag musikvideon till Michael Jacksons låt "Thriller" på TV för första gången. MTV hade spelat upp musikers mest ikoniska musikvideos hela dagen. Jag och min storebror följde denna demonsminkade man, iklädd sin kända skrikröda jacka, med blicken. Hans kropp rörde sig i perfekt takt till den slagkraftiga musiken, som om han inte ens behövde anstränga sig. Jag och min storebror var som försatta i trans när vi klumpigt och trevande försökte anamma hans rörelser i vårt lilla vardagsrum. Inte visste vi då att det var pojkar som min storebror som han valde att spendera sin fritid med. Inte visste vi då att vi var invaggade i en falsk trygghet, som så många innan oss. Inte visste vi då att denna demonliknande man var en demon på riktigt.


”Leaving Neverland” är en dokumentärfilm regisserad av Dan Reed som handlar om Wade Robson och James Safechuck. De är två män, med helt olika bakgrunder och förutsättningar, som i fyra timmar totalt berättar om de fysiska och psykiska övergrepp som världsstjärnan Michael Jackson utsatte dem för som barn.


Foto: HBO/TT

Wade Robson är en dansare och koreograf bosatt i USA som under sin karriär bland annat varit ansvarig för Britney Spearsoch N´Syncs turnéer. Wade är uppväxt i Australien med sina föräldrar och två äldre syskon. Det enda Wade ville göra som barn var att spela upp Michael Jacksons musikvideor för att härma hans varje steg. Wades pojkrum var nästintill tapetserat med planscher på Michael Jackson; han var en av de viktigaste delarna i Wades barndom även fast de aldrig hade träffats. När Wade var fem år ställde han upp i en danstävling som han vann, tack vare sin felfria imitation av Jacksons ”Bad”. Denna vinst resulterade i att han fick träffa Michael när han kom till Australien under sin turné. Michael visade direkt ett stort intresse för den lilla femåringen och utbytte kontaktuppgifter med Wades föräldrar. Michael och Wade kunde prata i telefon upp till sex timmar varje dag, även så såg kontakten till Wades mamma ut. Två år senare övertygade Michael hela Wades familj att resa till hans Neverland Ranch i Kalifornien. Samma natt utnyttjade Michael Wade sexuellt för första gången – något som kom att upprepas under sju års tid.


Foto: HBO

James Safechuck träffade Michael Jackson för första gången när han var 10 år i samband med en Pepsi-reklam. James mamma blev förtjust när hon märkte att Michael omedelbart fattade tycke för James och bjöd därför in Michael på middag hos familjen. Året därpå bjöd Michael James familj att följa med på hans kommande turné. Tillsammans reste de runt i alla världens hörn sida vid sida, hand i hand – precis som han hade gjort med Wade några år tidigare. Det var under turnén som ”övernattningarna” ägde rum. Michael beskrev det för James mamma som att det var en oskyldig övernattning mellan två pojkar och stora mängder popcorn. Hon såg inget problem med det då Michael hade blivit som hennes andra son. Det var under turnén, i ett hotellrum i Paris, som Michael sexuellt förgrep sig på James för första gången genom att demonstrera hur man onanerar.


Foto: Youtube

Övergreppen på James pågick under fyra års tid. Det genomgående temat som är en grundsten i båda männens utsagor är; grooming. Grooming är en process som används av pedofiler i syfte att bygga upp ett tryggt förhållande och en långvarig emotionell koppling till barnet. Detta för att sakta men säkert förbereda barnet på sexuella närmanden och få barnet att tro att dessa närmanden är normala. Relationen kan se ut på olika sätt, men det går ofta att urskilja tre prominenta taktiker:


  • Förövaren övertygar barnet att de ingår i en partnerrelation. Michael genomförde som exempel en oäkta äktenskapsceremoni med James där de utbytte ringar och äktenskapslöften till varandra.

  • Förövaren blir en hjälpande mentor för barnet. Michael lärde till exempel Wade nya danssteg och hjälpte honom med sin dansteknik. James lärde sig att producera film med Michaels hjälp.

  • Förövaren blir en dominant aktör i barnets liv genom att bygga upp en vänskap med barnets föräldrar eller hela familj. James föräldrar älskade Michael och såg honom som sin andra son – just för att Michael alltid såg till att de hade det bra. Han köpte bostäder, bokade resor utomlands och gav honom sin odelade uppmärksamhet. Wades mamma bestämde sig för att flytta till USA med sina barn, då hon ville lyssna till Michaels goda råd som han gav henne i roll av ”hennes hjälpsamma vän”.


De som vägrar att tro på Wade Robson och James Safechucks utsagor ifrågasätter ofta tidpunkten: varför säger de det här nu – ganska många år för sent? Svaret är att om grooming-processen fungerar som gärningsmannen tänkt sig, så kan det dröja oerhört många år innan offret är redo att berätta. Blir offret som barn inlärd att se på förhållandet till gärningsmannen som en kärleksrelation så blir det oerhört svårt för barnet att förstå att det skulle vara något fel – eftersom vi lägger så pass positiva värderingar i allt som rör begreppet kärlek. Små barn har inte ordförståelsen på plats för att ens kunna förklara för någon utomstående vad som har hänt deras kropp.


Gärningsmannen intalar ofta barnet att de båda kommer råka illa ut om någon kommer på vad de gör tillsammans. Michael förklarade för både Wade och James vid upprepade tillfällen att de också skulle hamna i fängelse om de berättade för någon. Därför vittnade Wade och James till Michaels försvar under rättegången mot honom, då en tredje pojke vågade anmäla honom för sexuella övergrepp. Michael frikändes och hade således lyckats grooma hela rättsväsendet, om inte hela världen.



Foto: baaam.se

Så vad gör vi, allmänheten, med de berömda monstrens konst? Vad gör vi i fortsättningen med Michael Jacksons låtar? Hans lojala följare argumenterar för att vi ska fortsätta titta, lyssna och älska hans kreationer enbart på grund av faktumet att de skrivit musikhistoria. Det går inte att förneka Michael Jacksons uppenbara talang, som artist var han fullkomligt unik under sin tid. Men när man försvarar någon, en person man inte personligen känner, utan att ens försöka ifrågasätta sina förutfattade meningar så möjliggör man omedvetet att sexualförbrytare som Michael Jackson kan fortsätta förstöra barns liv – helt utan konsekvenser. Vi som konsumenter har alltid valmöjligheter: ska jag äta mer grönt, eller ska jag köpa kyckling? Behöver jag de här skorna eller ska jag strunta i det? Vi har valet att antingen lyssna, eller intelyssna, på Michael Jacksons musik. Men har man valmöjligheter har man även skyldigheter.


De fruktansvärda saker som dessa två män säger har hänt dem som barn (och fler pojkar därtill) har funnits framför våra ögon under flera decennier. Vi har en skyldighet, åt alla hans offers vägnar, att tänka till en extra gång innan vi trycker på ”Play”. Jag kommer, personligen, aldrig någonsin mer lyssna på Pretty Young Thingav Michael Jackson utan att ett bildmontage av alla barn vars integritet han krossade spelas upp framför mina ögon. Vi vet nu att demonen i Thrillervar en demon på riktigt, it’s time to face the music.


#EQUALIZERMAGAZINE

#MichaelJackson

#Perspektiv

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

© 2018 WENDY FRANCIS

© 2020 SELMA KAPLANOGLU & EVELINA BRAVO