• EQUALIZER MAGAZINE

Recension: SARAH KLANG

Uppdaterad: 14 sep 2018

Skribent: Alexandra Lovén



Foto: rockfoto.nu


Sarah Klang, den omtalade artisten som 2016 dök upp som en blixt från klar himmel med debutsingeln Sleep. Hon som i folkmun idag, två år senare, kanske är mer känd som den som tog över stafettpinnen och titeln av Lykke Li som ”The saddest girl in Sweden”. Det är inte för intet både Klang och Li har tilldelats denna titel.


"Med sina fantastiska kreationer i relation till den ljuva och fullkomligt avgrundsdjupa rösten är hon ett unikum, det är överhuvudtaget (nästan) inte ens lockande att jämföra henne med någon annan."

Sarah Klang är en uppenbar expert på låttexter om olycklig kärlek, tradiga uppbrott. På debutplattans tredje spår Strangers sjunger Sarah om främlingar som en gång i livet inte var främlingar:


” … When I feel him in my dramas or when I wake up in the dark it’s like we’re strangers, we’re strangers, but he knows everything about me”.


Sarah Klang är motsatsen till Sveriges politiker under ett valår — hon är både trovärdig och övertygande. Med sina fantastiska kreationer i relation till den ljuva och fullkomligt avgrundsdjupa rösten är hon ett unikum, det är överhuvudtaget (nästan) inte ens lockande att jämföra henne med någon annan. Om det ändå åtminstone vore nödvändigt att med ord beskriva vilken genre Sarah Klang skulle tillhöra i sitt artisteri vore det: poppigt med en stor nypa av både americana och country.


Foto: Pressbild


Avslutningsvis: Sarah Klang har aldrig låtit bättre än på sitt debutalbum. Love In The Milky Way är ett album som gör sig lika bra oavsett om det ljuder ur ett par hemmasnickrade högtalare i en enrummare med grusigt ljud, eller på en stor festivalscen — och det är givetvis Klangs förtjänst.


#EqualizerMagazine

#SarahKlang

#Recension

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn